Længerevarende IT-nedbrud på Svinninge skole 2023
LÆRING OG TRIVSEL
Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
Gældende for Svinninge skole og SFO |
|
Situation
|
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov.
OBS: Der laves en lokal indsatsplan for de områder/enheder, hvor det er påkrævet at have en ’back-up plan’. Den lokale indsatsplan skal beskrive hvordan det sikres, at vigtige oplysninger kan tilgås i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud.
Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer (såsom Aula, Tabulex/SFO Børn og personale, TEA, TRIO, Assemble/NemPlads) er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger, såsom elektronisk dokumentation, børnelister, kontaktoplysninger (fx på forældre), oplysninger om medicinering (BSC/Undløse) o.l.
Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data (forslag):
|
Alarmering
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til skoleleder og administrativ leder.
Skoleleder eller administrativ leder kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet.
Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør.
Den nærmeste leder kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra.
Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 72 36 43 77 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk
IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 12 34.
It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
Opgaver
|
|
Handling
|
Enhederne bør overveje følgende:
|
Ledelse og organisation
|
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab (Ledelse og AMR). Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontakt information. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr
|
Skoleleder leder vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l.
Hvilket udstyr der skal anvendes til sikring af kritiske data besluttes lokalt og nedfældes i en lokal indsatsplan. |
Kommunikation
|
Se afsnit om ’Alarmering’ Skoleleder eller stedlige leder:
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). |
Kontakt oplysninger
|
Kontakt oplysninger på:
|
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR] ’Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Oprettelse/revision
|
Opdateret af Tina Teglers den 280923
|
Sidst opdateret
09.01.2024
Ansvarlig redaktør